Onze strategie en de ontwikkelingen op gebied van informatisering en automatisering hebben we vastgelegd in onze Informatisering Meerjarig Ontwikkelplan (IMOP). We hebben de automatisering uitbesteed bij de gemeente Emmen en bij informatisering kiezen we waar mogelijk voor standaardisatie en samenwerking met andere gemeenten.
Informatisering
Onze leidraad voor de inzet op het gebied van informatisering en digitalisering is gebaseerd op de “digitale agenda 2024” die door de VNG is opgesteld. Hierin wordt een beeld geschetst waar de informatiesamenleving naar toe gaat en staan de belangrijkste ontwikkelingen logisch weergegeven. De drie pijlers uit deze agenda zijn:
1. Mogelijk maken (de basis op orde zoals; digitale infrastructuur, transparantie en informatieveiligheid); Kansen benutten (gebruik van data in beleidsdomeinen);
2. Duiden en reflecteren (van waarden en innovatie in de informatiesamenleving).
3. Dit is voor ons de leidraad om onze uitvoeringsagenda vorm te geven.
Wij spelen in op deze ontwikkelingen. We gaan voor een kwalitatief goede digitale dienstverlening. De informatievoorziening moet hierbij voldoen aan actuele eisen op het gebied van informatieveiligheid en privacy en we willen samenwerken en innoveren. Maar ook onze medewerkers moeten in staat zijn in deze ontwikkelingen mee te gaan. Om onze doelstellingen te behalen is een gerichte aanpak nodig. Dit doen we o.a. door samen te werken in BOCE- en Dimpactverband.
Landelijke transformatie “Common Ground”
Informatie en uitwisseling van informatie zijn essentiële onderdelen van de overheid. De manier waarop de (lokale) overheid dit tot op heden in haar ICT systemen heeft gebouwd is te complex geworden en niet langer houdbaar. De gegevensuitwisseling verloopt traag en is bovendien nog eens kostbaar en fout- en privacygevoelig. De toeslagenaffaire heeft laten zien waar het o.a. goed fout kan gaan bij de huidige ICT systemen van de overheid.
Vandaar dat er landelijk een nieuwe informatiekundige visie is gemaakt waaraan gemeenten zich collectief hebben verbonden; “Common Ground”.
Met “Common Ground” gaan we af van ingewikkelde koppelingen tussen grote ICT systemen en het veelvuldig kopiëren van gegevens.
In plaats daarvan komt er een landelijk basislandschap, waar met behulp van kleine stukjes generieke software (API’s) alle openbare gegevensbronnen bevraagd kunnen gaan worden die nodig zijn voor de processen. Dit moet de overheid in staat stellen om de dienstverlening en bedrijfsvoering aanzienlijk te verbeteren en op een moderne en flexibele manier in te spelen op maatschappelijke opgaven.
Bij deze transformatie (die een flink aantal jaren zal duren) zullen nieuwe en oude toepassingen naast elkaar komen te staan, wat de complexiteit groter zal maken en een grotere aanslag op de beheercapaciteit zal hebben.
De impact op de organisatie zal groot zijn, maar is op dit moment nog moeilijk in te schatten. Vanaf nu moeten we ons hierop gaan richten en de organisatie hierop gaan voorbereiden. We krijgen te maken met andere ICT-oplossingen, processen die nieuw en anders worden; een beheerorganisatie die erop ingericht moet worden en wellicht nog andere/nieuwe samenwerkingsvormen. De ontwikkelingen bij Dimpact maken dat wij al vrij snel (ergens de komende 2 jaar) met Common Ground geconfronteerd worden. Ook andere ICT-leveranciers stappen steeds vaker over op de nieuwe wijze van gegevensuitwisseling.
Digitale dienstverlening
Binnen de vereniging Dimpact wordt gewerkt aan de vernieuwing van het centrale dienstverleningsportaal /zaaksysteem op basis van de principes van Common Ground. We trekken hier als BOCE gemeenten zoveel mogelijk samen in op.
Gebleken is dat we als Borger-Odoorn nog behoorlijk moeten bijtrekken om een goede rol binnen de vereniging te pakken, maar ook om ons voor te bereiden op de veranderingen. Hiervoor zijn de komende jaren extra middelen noodzakelijk.
Bijvoorbeeld voor extra kosten Dimpact; vervanging zaaksysteem en ondersteuning van collega's in digitale redzaamheid. Uiterlijk in 2026 zullen we de nieuwe toepassing in gebruik moeten hebben genomen. Het uiteindelijke doel hierbij is het optimaliseren van de digitale dienstverlening en het vereenvoudigen van de werkprocessen. Maar ook de komende paar jaar zullen we stappen gaan zetten in het verbeteren van onze digitale dienstverlening. Denk aan meer digitale formulieren op onze nieuwe website, inzicht in de status van de afhandeling van aanvragen, het gebruik van de MijnOverheid Berichtenbox, de komst van de omgevingswet in 2024 etc.
Datagedreven werken
De kern van datagedreven werken is dat je snellere én betere op data-gebaseerde beslissingen kunt nemen. Een datagedreven organisatie maakt goed gebruik van beschikbare data om beleidskeuzes te onderbouwen, om de effecten te volgen en om dat doelmatig te doen.
Binnen het Sociaal Domein zetten we mooie stappen op het gebied van datagedreven werken; het gebruik van data bij het ondersteunen van onze beslissingen, het maken van beleid en de uitvoering van onze processen. De raad wordt hierin periodiek meegenomen via de klankbordgroep Sociaal Domein.
Een belangrijk aspect binnen het datagedreven is privacy (AVG). We zullen het datagedreven werken dan ook alleen toepassen binnen de daarvoor geldende kaders en gaan hier verantwoord mee om.
In 2023 ronden we een, door het A+O fonds ontwikkelde, volwassenheidsscan datagedreven werken binnen de organisatie af. Daarna gaan we kijken waar en hoe we datagedreven werken breder kunnen inzetten en kunnen verbinden aan onze maatschappelijke opgaven en wat daar voor nodig is aan o.a. kennis, middelen, organisatie en techniek.
Wet- en regelgeving
De komende jaren (tot 2026) komen er 13 Europese digitale wetten op de gemeenten af die binnen 3 jaar geïmplementeerd moeten zijn. Allemaal wetten over uiteenlopende onderwerpen zoals kunstmatige intelligentie, databeheer, cybersecurity en digitale identiteit. Wetten die alleen in samenhang kunnen worden opgepakt.
Daarnaast zijn er tal van landelijke wetten en richtlijnen die allemaal impact hebben op de informatievoorziening van gemeenten. Enkele bekende wetten zijn de Omgevingswet en de Wet Open Overheid (WOO). Maar zo zijn er ook nog de nieuwe Wet Elektronische Publicaties (WEP), de Archiefwet (AW), de Wet Digitale Overheid (WDO), Wet aanpak meervoudige problematiek sociaal domein (Wams).
De Europese en Nederlandse wetten zorgen voor een ware transformatie in de informatievoorziening van overheden. Het moet bijdragen aan een transparante, inclusieve en betrouwbare overheid, en raakt de inwoner, het bestuur en de organisatie.
Informatieveiligheid
Toenemende digitalisering maar ook de toenemende dreiging van cyberaanvallen maakt het verbeteren van de informatieveiligheid bij overheidsorganisaties steeds belangrijker. Bij informatieveiligheid gaat het om Beschikbaarheid, Integriteit en Vertrouwelijkheid van informatie. Anders gezegd; informatie moet beschikbaar, juist (dé waarheid) en alleen toegankelijk zijn voor daartoe bevoegden om er kennis van te nemen. Hierbij gaat het om techniek (ICT), processen en menselijk handelen.
In het bestuursprogramma is informatieveiligheid en digitale weerbaarheid (cybersecurity) als belangrijk thema opgenomen. We vergroten onze weerbaarheid concreet door:
1. De meest passende maatregelen te (laten) treffen op gebied van ICT, in samenspraak met onze leveranciers;
2. Versterken van bewustwording onder medewerkers, bestuur en inwoners';
3. Het verder op orde brengen van processen.
We hanteren de Baseline Informatieveiligheid Overheid (BIO) als kader volgens het principe “pas toe of leg uit”. We pakken dit planmatig op, op basis van een risico-analyse.
Als hoge prioriteit voor 2024 staan op de agenda:
1. Implementeren van een monitoringssysteem over alle applicaties (Siem/SOC);
2. Aanpassing van het bedrijfscontinuïteitsplan op digitale dreigingen;
3. Het daadwerkelijk oefenen van een crisissituatie binnen BOCE.