Onderhoudsniveau
Uitgangspunt voor het onderhoud van de wegen is onderhoudsniveau C. Dit is vastgelegd in IBOR. Alle openbare verhardingen worden jaarlijks op basis van de CROW systematiek geïnspecteerd. De verzamelde gegevens leggen we vast in het wegbeheersysteem.
Om verantwoorde keuzes te kunnen maken uit de lijst van wegenprojecten is een eigen prioriteringssysteem ontwikkeld dat door de gemeenteraad is vastgesteld op 8 maart 2018. Verkeersveiligheid, de kans op mogelijke schadeclaims, comfort en de gevolgkosten bij uitstel van onderhoud zijn betrokken in deze systematiek. Immers, een weg kan er goed uitzien terwijl uitstel van onderhoud leidt tot hogere kosten op langere termijn. De plattelandswegen hebben een eigen prioriteringssysteem, waarbij ook wordt gekeken naar het fietsverkeer en recreatief gebruik.
Afgesproken is dat restkredieten weer ingezet worden voor groot onderhoud wegen. Hieraan ligt een collegebesluit ten grondslag.
Overzicht wegen
In onderstaande tabel zien we het aantal km van de verschillende typen wegen.
Omschrijving | Aantal km 2024 |
---|---|
Doorgaande wegen | 143 |
Kernontsluitingswegen | 59 |
Woonstraten | 86 |
Landbouwontsluitingswegen | 52 |
Landbouwwegen | 153 |
Fietspaden | 136 |
Voetpaden | 78 |
Beleidskader
Klein onderhoud
Onder klein onderhoud verstaan we het aanbrengen van slijtlagen, het dichten van scheuren in asfalt, het plaatselijk repareren van slechte plekken, het dichten van kleine gaten en het oplossen van calamiteiten. Op basis van de jaarlijkse visuele inspectie van de wegen stellen we een project ‘klein wegenonderhoud’ op. De calamiteiten en onderhoudsmaatregelen voeren we binnen het beschikbare budget uit.
Groot onderhoud
Op basis van de meerjarenplanning REAL stelt het college in het voorjaar het onderhoudsinvesteringsprogramma vast. Deze wordt ter informatie aangeboden aan de gemeenteraad. Conform het inkoop- en aanbestedingsbeleid worden de projecten in de markt gezet.
Speerpunten groot onderhoud 2024
1. Hoofdstraat/Zuiderdiep Nieuw-Buinen (Noorderstraat - Drentse Mondenweg)
De reconstructie behelst de vernieuwing van het totale wegprofiel (weg, voetpad, parkeerstrook en groen). De afgelopen jaren is het plan technisch voorbereid in samenspraak met de aanwonenden en belanghebbenden. Bij de reconstructie van de weg is rekening gehouden met de aanleg van fietsoversteken, snelheidsremmende maatregelen en parkeerplaatsen bij de twee scholen.
In het vorig jaar vastgestelde Integraal Huisvestingsplan (IHP) worden de twee scholen samengebracht op één - wellicht nieuwe - locatie. Dat heeft invloed op de inrichtingsplannen van de weg. Om deze reden is in samenspraak met Plaatselijk Belang Buinerveen / Nieuw-Buinen-West het project doorgeschoven van 2023 naar 2024.
2. Herstel van de voetpaden (2023-2025)
Uit de gedetailleerde planning van 2023 is gebleken dat bij 10 procent van de voetpaden sprake is van ernstige schade en bij 40% matige schade. Het college heeft voor de jaren 2023, 2024 en 2025 een totaalbedrag van € 305.000 beschikbaar gesteld om de kwaliteit van de voetpaden in de hele gemeente te verbeteren. Tot en met 2025 worden - per wijk - de voetpaden aangepakt. Het uitvoeringsprogramma komt tot stand in samenspraak met de adviesraad sociaal domein, de ouderenorganisaties en dorpsbelangen.
Financiën
Op basis van ons wegenareaal is jaarlijks een budget van € 2.400.000 noodzakelijk om de verhardingen volgens afgesproken systeem te onderhouden. Door de eenmalige indexatie van de wegenbudgetten met 15% in 2023, vanwege de extreme prijsstijgingen, is voldoende budget beschikbaar in 2024.
Het budget voor de uitvoeren van het project herstel voetpaden is voldoende.
De raad heeft het college gevraagd extra budget vrij te maken voor plattelandswegen. Binnen het beschikbaar gestelde budget reserveren we jaarlijks in ieder geval € 400.000 voor onderhoud van plattelandswegen. Ook aanbestedingsvoordelen die ontstaan kunnen hiervoor worden ingezet.