Financiële kaders voor Onze portemonnee
Hieronder presenteren we de nieuwe financiële kaders. Deze financiële kaders zijn leidend voor de gehele P&C cyclus. Ten opzichte van de Kadernota is financieel kader 12 over de VAR aangepast. Hierover bent u geïnformeerd via het raadsvoorstel. Vanaf nu wordt bij een onttrekking of dotatie aan de VAR een separaat beslispunt opgenomen.
Indien het voorstel is om van een kader af te wijken, dan wordt dit een expliciet in het beslispunt raadsvoorstel van de Begroting, Kadernota of Bestuursrapportage opgenomen.
Nr | Omschrijving | Uitgangspunt | Waarde | |
---|---|---|---|---|
1 | Begroting (knop 1) | Basis | Structureel sluitende begroting | |
Knop 1 (saldo begroting), knop 3 (belastingen) en knop 4 (bezuinigingen) inzetten om structurele risico’s op te kunnen vangen en of structureel nieuw beleid te financieren. | ||||
2 | Beleidsintensivering (knop 2) | Incidentele bestedingsvoorstellen | Minimum bedrag voor toekenning van nieuw beleid bij de begroting en Bestuursrapportage I Voor de begroting en Bestuursrapportage I is | € 250.000 |
3 | Onvoorzien | Calamiteiten | Beschikbaar voor incidenten | € 50.000 |
4 | Saldo jaarrekening | Voordelig saldo | Ten gunste van vrije reserve (VAR). | |
Nadelig saldo | Ten laste van vrije reserve (VAR). | |||
5 | Gemeentefonds | Circulaire | Zo mogelijk o.b.v. de meest actuele circulaire | |
Behoedzaamheid | 5 punten (UF) per jaar cumulatief in meerjaren- begroting | |||
6 | Financiering | Beleid | Sturing, conform BBV, op lage rentekosten | |
7 | Rente | Percentage | Nieuwe investeringen | 2,5% |
Geen (bespaarde) rente toerekenen aan de reserves en in plaats hiervan een vast bedrag toevoegen aan de algemene reserve (WAR) | ||||
Financieringstekort | 3,5% | |||
8 | Prijsstijging | Index | Aanpassing van budgetten | 0,0% |
Stelpost voor prijsstijgingen | € 0 | |||
Huur: conform landelijke richtlijn | ||||
9 | Bedrijfsvoering | Index | In totaal : Waarvan voor cao- ontwikkelingen, periodieke verhogingen en werkgeverslasten Waarvan voor organisatieontwikkelingen | 3,0% 2,0% 1,0% |
10 | Gemeenschappelijke regelingen (GR) en Werkvoorzieningschappen | Exploitatie saldo | Nadelig saldo GR en Wvs is een verplichte uitgave Conform richtlijn Provincie nadelige saldi GR en Wvs structureel in meerjarenraming verwerken | |
11 | Grondexploitatie | Winstneming | Op basis van BBV (POC-methode) en bij voordelige boekwaarde groter dan | € 50.000 |
Reserve gronden | % boekwaarde meest risicovolle plannen Geen winsten en verliezen van gronden rechtstreeks muteren op de vrije algemene reserve maar ten gunste of ten laste van de exploitatie brengen. | 30% | ||
12 | Vermogenspositie | Een minimaal percentage solvabiliteit | 25% | |
Weerstandsdeel algemene reserve (WAR) | Minimumomvang van de WAR vaststellen op de gekwantificeerde risico’s die uit de paragraaf weerstandsvermogen blijken | |||
Vrije Algemene reserve (VAR) | Als de financiële ruimte van knop 2 onvoldoende is, dan is het meerdere boven het minimum beschikbaar voor dekking incidentele beleidswensen. Als de VAR door nadelige jaarrekeningresultaten lager wordt dan het minimum, dan kan aanvulling middels de WAR plaats vinden. Mutaties (dotaties of onttrekkingen) aan de VAR als afzonderlijk beslispunt in rapportages opnemen. Mutaties (dotaties of onttrekkingen) van alle andere reserves geen afzonderlijk beslispunt in rapportages opnemen. Door in te stemmen met deze rapportages wordt ook ingestemd met de reservemutaties van deze rapportages. | |||
Kern en Kader | Boekwinsten/-verliezen bij Kern en Kader accommodaties | |||
Herstructurering | Bijdrage per gesloopte woning Voeding uit winstnemingen, grondexploitatie en saldi jaarstukken | € 5.500 | ||
13 | Afschrijving | Beleid | Conform financiële verordening | |
14 | Projecten | Kern & kader | Normbedrag per functie en leefgebied (minder accommodaties maar beter) | |
Vastgoed & Geld (groen, gebouwen) | Budget jaarlijks ophogen met | € 25.000 | ||
Structureel vanaf 2024 | ||||
3D's (jeugd, wmo, participatie) | In de gedachte van het regenboogmodel blijft ontschotting bestaan. We blijven integraal kijken naar het Sociaal Domein. Voor de 3D budgetten (jeugd, wmo, participatie) passen we wel een schot toe. | |||
15 | Belastingen | OZB | Jaarlijkse verhoging | 2,75% |
Rioolheffing | Kostendekkend | 100% | ||
Afvalstoffenheffing | Kostendekkend | 100% | ||
Toeristenbelasting | Voorstel 2024 (conform 2023): | € 0,60 | ||
Forensenbelasting | Gekoppeld aan de toeristenbelasting | |||
16 | Belastingdruk | Totaal OZB, rioolheffing, afvalstoffenheffing | Jaarlijkse evaluatie ontwikkeling totale belastingdruk i.r.t. hiervoor beschikbare egalisatie reserve | |
17 | Leges | Index | Gekoppeld aan de verhoging OZB | 2,75% |
18 | Kapitaallasten | Vrijval | Alle vrijval ten gunste van exploitatie m.u.v. bedrijfsvoertuigen | |
19 | DPL (dynamische prioriteitenlijst) | Wensen en prioriteiten van het college | Bestedingsvoorstellen bij de programmabegroting en/of Bestuursrapportage I | |
20 | Grote verschillen jaarrekening en begroting | O.a. opbrengst belastingen, bouwleges | Richtlijn: gedeelte van het verschil wordt als structureel gezien | 50% |