Bijlagen

Financiële beleidskaders

Financiële kaders voor Onze portemonnee

Hieronder presenteren we de nieuwe financiële kaders. Deze financiële kaders zijn leidend voor de gehele P&C cyclus. Ten opzichte van de Kadernota is financieel kader 12 over de VAR aangepast. Hierover bent u geïnformeerd via het raadsvoorstel. Vanaf nu wordt bij een onttrekking of dotatie aan de VAR een separaat beslispunt opgenomen.

Indien het voorstel is om van een kader af te wijken, dan wordt dit een expliciet in het beslispunt raadsvoorstel van de Begroting, Kadernota of Bestuursrapportage opgenomen.

Nr

Omschrijving

Uitgangspunt

Waarde

1

Begroting (knop 1)

Basis

Structureel sluitende begroting

Knop 1 (saldo begroting), knop 3 (belastingen) en knop 4 (bezuinigingen) inzetten om structurele risico’s op te kunnen vangen en of structureel nieuw beleid te financieren.

2

Beleidsintensivering (knop 2)

Incidentele bestedingsvoorstellen

Minimum bedrag voor toekenning van nieuw beleid bij de begroting en Bestuursrapportage I

Voor de begroting en Bestuursrapportage I is
€ 250.000 voor nieuw beleid  beschikbaar. Dit geldt niet na Bestuursrapportage I en voor Bestuursrapportage II.   

€ 250.000

3

Onvoorzien

Calamiteiten

Beschikbaar voor incidenten

€ 50.000

4

Saldo jaarrekening

Voordelig saldo

Ten gunste van vrije reserve (VAR).

Nadelig saldo

Ten laste van vrije reserve (VAR).

5

Gemeentefonds

Circulaire

Zo mogelijk o.b.v. de meest actuele circulaire

Behoedzaamheid

5 punten (UF) per jaar cumulatief in meerjaren- begroting

6

Financiering

Beleid

Sturing, conform BBV,  op lage rentekosten

7

Rente

Percentage

Nieuwe investeringen

2,5%

Geen (bespaarde) rente toerekenen aan de reserves en in plaats hiervan een vast bedrag toevoegen aan de algemene reserve (WAR)

Financieringstekort

3,5%

8

Prijsstijging

Index

Aanpassing van budgetten

0,0%

Stelpost voor prijsstijgingen

€ 0

Huur: conform landelijke richtlijn

9

Bedrijfsvoering

Index

In totaal :

Waarvan voor cao- ontwikkelingen, periodieke verhogingen en werkgeverslasten

Waarvan voor organisatieontwikkelingen
(uitgezonderd nieuwe taken)

3,0%

2,0%

1,0%

10

Gemeenschappelijke regelingen (GR) en Werkvoorzieningschappen
(Wvs)

Exploitatie saldo

Nadelig saldo GR en Wvs is een verplichte uitgave

Conform richtlijn Provincie nadelige saldi GR en Wvs structureel in meerjarenraming verwerken

11

Grondexploitatie

Winstneming

Op basis van BBV (POC-methode) en bij voordelige boekwaarde groter dan

€ 50.000

Reserve gronden

% boekwaarde meest risicovolle plannen

Geen winsten en verliezen van gronden rechtstreeks muteren op de vrije algemene reserve maar ten gunste of ten laste van de exploitatie brengen.

30%

12

Vermogenspositie

Een minimaal percentage solvabiliteit

25%

Weerstandsdeel algemene reserve (WAR)

Minimumomvang van de WAR vaststellen op de gekwantificeerde risico’s die uit de paragraaf weerstandsvermogen blijken

Vrije Algemene reserve (VAR)

Als de financiële ruimte van knop 2 onvoldoende is, dan is het meerdere boven het minimum beschikbaar voor dekking incidentele beleidswensen.

Als de VAR door nadelige jaarrekeningresultaten lager wordt dan het minimum, dan kan aanvulling middels de WAR plaats vinden.

Mutaties (dotaties of onttrekkingen) aan de VAR als afzonderlijk beslispunt in rapportages opnemen.

Mutaties (dotaties of onttrekkingen) van alle andere reserves geen afzonderlijk beslispunt in rapportages opnemen. Door in te stemmen met deze rapportages wordt ook ingestemd met de reservemutaties van deze rapportages.

Kern en Kader

Boekwinsten/-verliezen bij Kern en Kader accommodaties

Herstructurering

Bijdrage per gesloopte woning

Voeding uit winstnemingen, grondexploitatie en saldi jaarstukken

€ 5.500

13

Afschrijving

Beleid

Conform financiële verordening

14

Projecten

Kern & kader

Normbedrag per functie en leefgebied (minder accommodaties maar beter)

Vastgoed & Geld (groen, gebouwen)

Budget jaarlijks ophogen met

€ 25.000

Structureel vanaf 2024

3D's (jeugd, wmo, participatie)

In de gedachte van het regenboogmodel blijft ontschotting bestaan. We blijven integraal kijken naar het Sociaal Domein. Voor de 3D budgetten (jeugd, wmo, participatie) passen we wel een schot toe.

15

Belastingen

OZB

Jaarlijkse verhoging

2,75%

Rioolheffing

Kostendekkend

100%

Afvalstoffenheffing

Kostendekkend

100%

Toeristenbelasting

Voorstel 2024 (conform 2023):
- groepsaccommodaties
- campings
- hotel/BenB/bungalowpark

€ 0,60
€ 1,30
€ 1,75

Forensenbelasting

Gekoppeld aan de toeristenbelasting

16

Belastingdruk

Totaal OZB, rioolheffing, afvalstoffenheffing

Jaarlijkse evaluatie ontwikkeling totale belastingdruk i.r.t. hiervoor beschikbare egalisatie reserve

17

Leges

Index

Gekoppeld aan de verhoging OZB

2,75%

18

Kapitaallasten

Vrijval

Alle vrijval ten gunste van exploitatie m.u.v. bedrijfsvoertuigen

19

DPL (dynamische prioriteitenlijst)

Wensen en prioriteiten van het college

Bestedingsvoorstellen bij de programmabegroting en/of Bestuursrapportage I

20

Grote verschillen jaarrekening en begroting

O.a. opbrengst belastingen, bouwleges

Richtlijn: gedeelte van het verschil wordt als structureel gezien

50%

Deze pagina is gebouwd op 10/02/2023 13:30:50 met de export van 10/02/2023 11:49:37